Privacy

In de Hervormde gemeente Ouderkerk vinden we een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens belangrijk. Op deze pagina vind je er meer informatie over.

Privacyverklaring

In Nederland werd privacy beschermd door de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Vanaf 25 mei 2018 moet iedere organisatie binnen de Europese Unie voldoen aan nieuwe regels waarmee de privacy van personen nog meer wordt beschermd. Deze regels zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG zorgt ervoor dat burgers meer rechten krijgen als het gaat om hun privacy en persoonsgegevens. Ook kerkgenootschappen vallen onder de AVG. Op basis van een model van de Protestantse Kerk in Nederland is binnen onze gemeente een privacyverklaring opgesteld. Met onze privacyverklaring leggen we uit wat we met uw persoonsgegevens doen en hoe we die beschermen.
U kunt deze hier vinden: Privacyverklaring
De privacyverklaring wordt eens per jaar gecontroleerd op eventuele wijzigingen, en zodra er iets wijzigt wordt een nieuwe versie van de privacyverklaring op de website gepubliceerd.

Toestemmingsverklaring

Binnen onze gemeente worden persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld op onze website, waar bij clubs of verenigingen een contactpersoon en een e-mailadres worden vermeld. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is hiervoor toestemming nodig van degene van wie gegevens worden gebruikt. Hiervoor gebruiken we een toestemmingsverklaring; u kunt deze hier downloaden: Toestemmingsverklaring

Stappenplan Datalekken

Het constateren van een datalek is erg vervelend. Welke risico’s u loopt en wat u hierbij kunt doen leest u hier: stappenplan datalekken

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moet een datalek binnen 72 uur gemeld worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. De kerkenraad heeft daarom bovengenoemd “Stappenplan datalekken Hervormde Gemeente Ouderkerk” opgesteld. Dit stappenplan is bedoeld als hulpmiddel voor de beantwoording van de vraag of er sprake is van een datalek en of dit lek gemeld moet worden. De kerkenraad heeft een coördinator gegevensbescherming aangewezen aan wie eventuele datalekken gemeld moeten worden: de secretaris van het College van Kerkrentmeesters te bereiken via kerkrentmeesters@hervormdouderkerk.nl

Het is belangrijk dat een incident direct wordt gemeld bij de coördinator gegevensbescherming, zodat deze kan beoordelen of er inderdaad sprake is van een datalek en dat tijdig kan melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en eventueel aan degenen om wiens persoonsgegevens het gaat.