Nieuwsbrief 11 – juni 2021

In de afgelopen periode heeft onze overheid een openingsplan opgesteld en is de uitvoering hiervan gestart. Omdat het aantal coronabesmettingen snel afneemt, komen er steeds meer verruimingen waardoor er steeds meer mogelijk is, ook voor de kerk(en). De kerkenraad is hier erg dankbaar voor en we hopen en bidden dat het volledige gemeenteleven op korte termijn weer opgestart kan worden.

Erediensten

Onlangs hebben we het aantal kerkgangers in de Dorpskerk kunnen verruimen van 30 naar 56 (10 % van het aantal zitplaatsen). Vanaf D.V. zondag 6 juni verruimen we als volgt:

• Dorpskerk van 56 naar 84 kerkgangers per dienst
  • Oosterkerk van 30 naar 50 kerkgangers per dienst

Daarnaast is het weer mogelijk om beperkt en op ‘praatniveau’ te zingen. Het advies van de PKN is om maximaal twee coupletten per dienst gezamenlijk te zingen. Vanaf D.V. zondag 6 juni zullen we in alle diensten de laatste psalm gezamenlijk zingen. De overige psalmen worden, zoals de laatste periode gebruikelijk is, vertolkt door de zangers. Het is het verlangen van velen om de lofzang weer te kunnen zingen, daarom is het fijn om de gemeentezang deels te kunnen hervatten.

Bijeenkomsten

Bijeenkomsten van verenigingen en bijbelkringen konden de afgelopen weken weer worden opgestart. Verschillende verenigingen geven hier reeds invulling aan of zullen hier de komende periode invulling aan gaan geven.

Gebruiksplan

Voor alles geldt dat het gebruiksplan van toepassing is en blijft. Daarbij zijn de maatregelen zoals het ontsmetten van de handen, thuisblijven bij klachten en het aanhouden van de bekende ‘anderhalve meter’ nog van kracht. Voor wat betreft het gebruik van de zalen is het aantal aanwezigen per zaal beperkt tot het maximum zoals aangegeven in het gebruiksplan. Met betrekking tot de eredienst geldt nog altijd dat het niet mogelijk is om tijdens de dienst de kerkzaal te verlaten (om bijvoorbeeld de kinderen naar de crèche te brengen).

Tenslotte

De kerkenraad is verheugd weer steeds meer gemeenteleden te ontmoeten in de erediensten. Toch missen we ook nog altijd een aantal gemeenteleden. We roepen u van harte op om, wanneer dat mogelijk is, u in te schrijven voor de kerkdiensten. Dit kan via de website en voor gemeenteleden zonder internet via de wijkouderling. Wanneer u specifieke vragen heeft over het bezoeken van de erediensten, neem dan contact op met de kerkrentmeesters via kerkrentmeesters@hervormdouderkerk.nl.

De kerkenraad